Avontuur! :D - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Plien en Tjitske ..... - WaarBenJij.nu Avontuur! :D - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Plien en Tjitske ..... - WaarBenJij.nu

Avontuur! :D

Door: Tjitske & Paulien

Blijf op de hoogte en volg Plien en Tjitske

15 Augustus 2010 | Thailand, Chiang Mai

Even wachten op de tuktuk om onze reis naar Koh Tao te beginnen dus tijd om jullie een update te geven over ons eerste echte reisavontuur!

In ons laatste verhaaltje vertelden we dat we naar Ayutthaya zouden gaan per nachtbus... Wij verwachten een superchille, eersteklas, zorgeloze reis naar de oude hoofdstad met prachtige ruines en andere archeologische hoogstandjes. Maar deze verwachtingen werden slechts ten dele waarheid!
Het begon allemaal op een rustige middag op het Chang Mai busstation alwaar we onze backpacks naar een grote bus met glimmende babyroze en -blauwe gordijntjes brachten. De chauffeur noch de steward bleek een woord engels te spreken. Maar Ayutthaya klonk ze, volgens ons, wel bekend in de oren. Eenmaal in de bus werd ons nog 2x gevraagd: " Ayutthaya??" Hetgeen ons natuurlijk veel vertrouwen in de goede afloop gaf... ahum
Wel kregen we plaatsen met veel beenruimte en een dekentje. Even later ook cola, nootjes(4 per zakje) en heeeeeeeeerlijk bapao-achtige mokka broodjes die je kon weg spoelen met chemische, waterige, aaardbeien-soya drank. Oftewel, we waren blij dat Tjitske op het busstation nog wat banana-pancakes had gescoord :)
De airco heeft hier in Thailand slechts 1 stand, DIEPVRIES-stand! Dus pikten we her en der waar mogelijk nog wat dekens, trokken we sokken en onze enige lange mouwen kleren aan en deden een poging tot slapen. Op de achtergrond speelde de thais-nagesynchoniseerde 24 en om de haverklap stopte onze 'one-stop-to-ayutthaya-bus' om mensen midden op de 3baans autoweg uit te laten stappen.
In foetushouding hebben we toch wat slaap kunnen pakken, totdat de bus ons godzijdank keurig afzette in hartje Ayutthaya, vlak voor de deur van ons guesthouse. Nouja... keurig.... hartje centrum... we bedoelen eigenlijk:

Midden in de nacht, 4uur 's nachts begon het. De steward maakte ons wakker, maar kennelijk hoefden we nog geen actie te ondernemen. Een uur later herhaalde deze actie zich, alleen moesten we nu rappo-klappo heel snel de bus uit!! Binnen no time graaiden we onze spullen bij elkaar en stonden we op de middenberm van de snelweg. (Zonder chips, die nog in de bus lag :( )
Een brits stel stond te onderhandelen met een taxichauffeur maar niemand leek ook maar enig idee te hebben wat het kaartje van Ayutthaya in de Lonely Planet betekende. Terwijl het toch een zeer kenmerkende vorm heeft: omringd door een rivier wordt het zelfs een eiland genoemd.
De derde chauffeur wilde ons wel brengen. Maar na 200baht op de teller stopte hij bij een tankstation om anderen de weg te vragen! Vervolgens reden we weer helemaal de andere kant op en al bellend en (min of meer)spookrijdend kwamen we weer langs precies de zelfde plek waar de bus ons afgezet had. Eenmaal in Ayutthaya bleek het ook lastig te zijn de goede weg te vinden. De britse jongeman had namelijk de straatnaam opgegeven die de hele ringweg vormt!
Uiteindelijk besloten we de jonge chauffeur (die waarschijnlijk de zoon was van de man wiens chauffeurlicentie aan het raam hing) lekker in z'n eentje de weg te laten zoeken en zelf op pad te gaan. Inmiddels was het een uur of 6 in de ochtend en zagen we monnikken langs de deuren gaan voor voedsel. Leuk om eens te zien! Na weer 45minuten zoeken vonden we eindelijk een leuk hostel en kon het wachten op het vrij komen van een kamer beginnen. Nog nooit was een douche zo lekker, zelfs al was het maar een straaltje van 3druppels per minuut....

Verhalen over Ayutthaya komen later, want nu gaan we per VIP-bus (goedkoper dan trein) naar Koh Tao! :D Lekker chillen/snorkelen aan de witte stranden! Daar meeten we onze vrienden uit Bangkok ook weer.

Veel liefs
Tjits en Plien

• 15 Augustus 2010 - 11:46

Pake En Beppe Joure:

We begrijpen uit jullie relaas wel, dat taalproblemen onverwachte situaties kunnen opleveren. Op deze wijze pikken jullie ook nog iets van het nachtleven op, maar dan wel op een andere manier dan meestal. Hopelijk lukt het jullie wel om Koh Tao te bereiken.
    Groetjes van Pake en Beppe

• 15 Augustus 2010 - 12:28

Marina:

hai alle 2 leuk dat jullie het mooi hebben en
    ga verder lekker genieten daar, word al jaloers, omdat ik weet hoe het daar is, mss volgend jaar ben al uitgenodigd.
    nou veel plezier daar.

groetjes marina

• 15 Augustus 2010 - 13:32

Astrid:

haha wat een zuurheid! Goed dat jullie aan zijn gekomen. Mochten jullie van plan zijn naar de tijgertempel en die brug e.d. te gaan. GEEN TOUR BOEKEN! Lekker een scooter huren en touren maar! Veel plezier! X x

• 15 Augustus 2010 - 18:24

Sita:

Leuk?!? zo'n zoek- en speurtocht met communicatie uitdagingen en fysieke uitersten. Wat kunnen jullie het prachtig vertellen! Complimenten!!!
    Ik genoot van het hele verhaal.Heel veel plezier aan het strand. En Tjitske, geniet van je laatste 8 dagen als minderjarige. Alweer een bijzondere verjaardagsviering in het vooruitzicht, dit keer aan de andere kant van het continent, maak er wat van!!!
    Liefs, mem

• 16 Augustus 2010 - 15:19

Joost Ziggers:

Hahaha mooi avontuur!

• 16 Augustus 2010 - 19:02

Berend:

Highway tourists? daar kan inderdaad bijna alles, toch makkelijk als je wat voor jezelf kunt zorgen he. Hebben ze daar geen google Maps? je zou denken iedere Tuk Tuk een Tom Tom?
    Maar ja dan is er weer het probleem van de oplader, dus maar het kaartje op dat klapper blad volgen dan komen jullie vast wel bij het witte strand, daar zullen jullie wel erg opvallen als ondertussen bruine/witte meiden?
    Veel plezier,
    Paps,Berend

• 18 Augustus 2010 - 11:55

Jorien:

Klinkt goeddd! Ik zit nu bij de registratie van de introo en het is rustig en het regent harddd! Geniet er lekker van daar, dames, voor jullie het weten zijn jullie weer terug in het regenachtige Nederland. Have funn!
    XX

• 23 Augustus 2010 - 09:20

Karin:

Hee!

Wat een avontuur zeg!! Heb al jullie verslagen gelezen, echt helemaal leuk! Geniet, have fun en tot in september!

Liefs,
    Karin